Accueil
Aimé CESAIRE
Frantz FANON
Paulette NARDAL
René MENIL
Edouard GLISSANT
Suzanne CESAIRE
Jean BERNABE
Guy CABORT MASSON
Vincent PLACOLY
Derek WALCOTT
Price MARS
Jacques ROUMAIN
Guy TIROLIEN
Jacques-Stephen ALEXIS
Sonny RUPAIRE
Georges GRATIANT
Marie VIEUX-CHAUVET
Léon-Gontran DAMAS
Firmin ANTENOR
Edouard Jacques MAUNICK
Saint-John PERSE
Maximilien LAROCHE
Aude-Emmanuelle HOAREAU
Georges MAUVOIS
Marcel MANVILLE
Daniel HONORE
Alain ANSELIN
Jacques COURSIL
THE LAST DAY OF FRANTZ FANON

LE DERNIER JOUR DE FRANTZ FANON

Christian Filostrat
LE DERNIER JOUR DE FRANTZ FANON

After six years of revolutionary activities in Africa, Frantz Fanon arrived in New York in early October 1961, suffering from an advanced case of leukemia. Admitted to Bethesda Naval Hospital, he died on December 6th. He was 36 years old.

Born in Martinique in 1925, Fanon was a product of the French colonial system. In 1943, he joined the free French forces to help defend “liberal France” against the racist French sailors stationed in Martinique during the war - those “sailors who had forced [him] to defend and thus discover [his] color.” The experience in the army sharpened his awareness of a world where division and racism were the rule. That and a keen, sensitive mind made him the most lucid observer of the realities inherent to colonialism and its principal forensic analyst.

Until the Algerian Revolution, Fanon adhered to the principles of négritude espoused by Aimé Césaire, his lycée teacher. Black Skin, White Mask is a négritude testimonial in which Fanon acknowledges blackness albeit from the point of view of his French colonial upbringing and Césaire’s adaptation as to the place of peoples of African descent in the French empire. His uncompromising efforts on behalf of the Algerian Revolution shortened his life, while giving him unparalleled insight into and appreciation for the national liberations and struggles found in his writing.

Today, we speak of a Fanon legacy. The ideal epilogue to the narrative of The Last Day of Frantz Fanon is an interview the author conducted with his friend, Josie Fanon, the wife of the legendary humanist-anticolonialist.

About the Author

Christian Filostrat is an American diplomat, recipient of the 1994 Presidential Award and a writer, author of The Beggars’ Pursuit, a novel about political relations between the United States and the Democratic Republic of Congo. The Gospel of Thomas, his second novel, is on an American intervention in a papal election where a Congolese cardinal is in the running. "Jerome's Pillows," a novel about two nuns sent to the Congo at the end of WWII. He is also the author of Negritude Agonistes, Assimilation Against Nationalism in the French-Speaking Caribbean and Guyana. Works: The Beggars' Pursuit, 2007 (ISBN 0977090477) Negritude Agonistes, 2008 (ISBN 0981893929) The Gospel of Thomas, 2011 (ISBN 0983115125) Jerome's Pillows, 2015 (ISBN 193762272X) Variations on Unjust Times, 2016 (ISBN 0692614028)

* * *

Le Dernier Jour de Frantz Fanon

Suivi d'une interview avec Josie Fanon sa femme

Un récit extraordinaire des dernière heures du légendaire humaniste anti colonialiste
et les souvenirs de sa femme

Dr Frantz Fanon, psychiatre de la Martinique, l'un des principaux théoriciens de la libération nationale, analyste du colonialisme, champion de la révolution algérienne est sur son lit de mort. Il passe en revue ce qu'il croit dans Le Dernier Jour de Frantz Fanon.

L'épilogue idéal du dernier jour de Frantz Fanon est un entretient que l'auteur a conduit avec son amie Josie Fanon, épouse du légendaire humaniste-anticolonialiste.

*

Après six années d’activités révolutionnaires en Afrique, Frantz Fanon est arrivé à New York au début d’Octobre 1961, souffrant d’une leucémie avancée. Admis à l'hôpital naval de Bethesda, il mourut le 6 Décembre. Il avait 36 ​​ans.

Né en Martinique en 1925, Fanon était issu du système colonial français. En 1944, il rejoint les forces françaises libres pour aider à protéger la «vraie France» contre les marins français racistes stationnés en Martinique pendant la guerre - ces «marins qui l’avaient forcé à défendre et ainsi découvrir [sa] couleur».

Son expérience dans l'armée a aiguisé sa conscience d'un monde où la division et le racisme étaient la règle. Cela et un esprit vif et sensible a fait de lui l'un des observateurs les plus lucides de la réalité inhérente au colonialisme.

Jusqu'à la Révolution Algérienne, Fanon a adhéré aux principes de la négritude défendue par Aimé Césaire, son professeur de lycée. Peau Noire Masque Blanc est un témoignage de la négritude dans laquelle Fanon reconnaît sa couleur du point de vue de son éducation coloniale française et l’adaptation qu’ a fait Césaire à l'endroit des peuples d'ascendance africaine dans l'empire français, discuté ci-après.
           
Tout en lui donnant une appréciation sans précédente pour les luttes de libération nationales que l’on retrouve dans ses ouvrages, ses efforts sans compromis au nom de la Révolution Algérienne ont abrégé sa vie. Aujourd'hui, nous parlons d'un héritage Fanon.

L'épilogue idéal du dernier jour de Frantz Fanon est un entretient que l'auteur a conduit avec son amie Josie Fanon, épouse du légendaire humaniste-anticolonialiste. 

Image: 

Connexion utilisateur

CAPTCHA
Cette question sert à vérifier si vous êtes un visiteur humain afin d'éviter les soumissions automatisées spam.

Pages